Fotograf tylko naciska guzik, co to za praca? Czyli jak być dobrym fotografem.

Maj 25, 2020Fashion2 Komentarze

Pisałam już o tym jak być dobrą modelką, dzisiaj mam dla Was poradnik (który miał być krótki, ale zdecydowanie się nie udało) jak być dobrym fotografem. Zacznijmy. Na start: zdjęcia bez dekielka wychodzą dużo lepsze. A komu się to nie zdarzyło niech pierwszy rzuci obiektywem. 🙂

  1. DBAJ O BEZPIECZEŃSTWO

Jako fotograf jesteś organizatorem sesji. Nawet jeśli sesję tak naprawdę organizuje ktoś inny, Ty jesteś odpowiedzialny za bezpieczeństwo. Dlatego nie zgadzaj się na robienie sesji w miejscach, które mogą zagrażać zdrowiu, bo jesteś odpowiedzialny zarówno za siebie jak i za resztę ekipy. Pamiętaj o tym. Dobrze, że moda na zdjęcia na torach już minęła, bo zdecydowanie nie było to najbezpieczniejsze miejsce. 

A jeśli jesteśmy już przy bezpieczeństwie, to porozmawiajmy o bezpieczeństwie plików. Wieeeem, nudy. Ale jest to ważne. Najlepiej jest mieć zawsze dwie kopie zdjęć. Ja zapisuję zdjęcia na dwóch kartach i z mojej zapasowej karty kasuję dopiero, jak zdjęcia mam na kompie. Oprócz tego mam również zdjęcia w chmurze, co powoduje, że mogę się do nich dostać z każdego komputera. Sytuacje są różne, wiadomo. Wiem, że część fotografów trzyma surowe zdjęcia na dysku w sejfie, a nawet spotkałam się z fotografem, który trzymał zdjęcia na dysku w sejfie i kolejną kopię i skrytce w banku. Czy przesadza? Nie wie tego ten, kto nigdy nie musiał zwracać kosztów sesji i robić drugiej za darmo, kiedy stracił pliki. Dodatkowo należy się zabezpieczyć przed wyciekiem zdjęć. Jeśli ktoś ufa Tobie na tyle, że chce sesję u Ciebie, bez publikacji, to nie chciałby, żeby ktoś te zdjęcia widział. Tak, to się liczy również dla drukowanego portfolio pokazywanego na spotkaniach z klientami. Nie do publikacji to nie do publikacji i koniec, kropka.

zdjęcie Bubusława Górny / modelka Agata Konieczny / miejsce Kaj to studio?

2. BĄDŹ PUNKTUALNY I SŁOWNY

Czas jest ważny. Szanuj czas swoich współtwórców i jeśli umawiasz się na określoną godzinę, to o tej godzinie się zjaw. Czasem się dziwię, że muszę pisać o tak prostych rzeczach, naprawdę. Wiadomo, że zdarzają się różne sytuacje, czasem jest taki dzień, kiedy nic nie wychodzi, samochód nie odpala, autobus uciekł, a pociągi nie jeżdżą. I to jest moment, kiedy musisz chwycić za telefon, zwykłe „spóźnię się, przepraszam” wystarcza. 

Porozmawiajmy również o czasie oddawania zdjęć. Jeśli obiecałeś, że zdjęcia będą za dwa tygodnie, to niech będą. Tutaj również wiem, że różnie się zdarza, ale nie czekaj, nikt nie zapomina o sesji, tylko czeka na Twój ruch. Także napisz, że zdjęcia będą później, nic się nie stanie. A najlepiej od samego początku mów, że zdjęcia będą po dłuższym czasie, żeby na pewno się wyrobić (nawet jakby nie wiadomo co się działo). A jak będą wcześniej to przecież tylko lepiej. 

3. ODPISUJ NA WIADOMOŚCI

Nawet nie zdajesz sobie sprawy jak mało fotografów odpisuje na wiadomości. Czemu? Nie wiem. Oczywiście ja też nie jestem święta, zdarza mi się, że wiadomości mi umykają (szczególnie jak ktoś pisze na mój prywatny profil na Facebooku, to największa szansa, że zaginie), ale staram się odpisywać najszybciej, jak tylko mogę. Co ciekawe wśród fotografów jest ogromna dyskusja, czy odpisywać na wiadomości typu „cena”. Bo co to w ogóle jest. Ale ja odpisuję z jednego bardzo ważnego powodu. Po dosyć długiej wymianie zdań z klientem otrzymałam odpowiedź „nawet bym się zdecydował, gdyby nie to, że na wiadomości odpisuje bot”. Ale halo, to ja, żywa osoba! Nie dał się przekonać. To dało mi do myślenia na tyle, że zauważyłam, jak działa większość dużych firm. Na automatycznych odpowiedziach. A jeśli chcesz otrzymać odpowiedź na swoje pytanie musisz użyć określonego słowa. Osoba pisząca „cena” (mam nadzieję) chce uzyskać od bota określoną odpowiedź. Także ja odpisuję na takie wiadomości, ale wiadomo, wszystko jest Twoim wyborem. I tak, czasami nie wyrabiam. 🙂

4. BĄDŹ ŚWIADOMY SWOJEGO POZIOMU 

Jeśli jesteś początkującym fotografem: powiedz o tym. Dobrze by było, jakbyś miał chociaż kilka zdjęć, a jeśli nie – dobrze jest wynająć modelkę i stworzyć coś do portfolio. Jednak pamiętaj, żeby Twój profil (zarówno prywatny jak i fanpage) był przede wszystkim uzupełniony (zdjęcia, informacje osobiste, lokalizacja itp.) – wtedy masz większe prawdopodobieństwo, że się ktoś z Tobą umówi na zdjęcia. 

Natomiast jeśli jesteś zaawansowanym fotografem… To nie udawaj skromnego. Coś dziwnego jest w nas, że skromność jest odbierana jako pozytywna cecha. Ja tak nie uważam. Jeśli wśród nowo poznanych osób powiesz „no tak… robię zdjęcia czasem” to w ogóle o Tobie zapomną. Natomiast jeśli powiesz „robię zajebiste zdjęcia”. No cóż. Może nie wszyscy Cię polubią, ale na pewno zapamiętają, że robisz zajebiste zdjęcia. Ale z drugiej strony… Nie bądź zbyt zadufany w sobie. Znajdź złoty środek i trzymaj się go, a będzie dobrze. 🙂

zdjęcie Bubusława Górny / modelka Agata Konieczny / miejsce Kaj to studio?

5. ROZMAWIAJ

Oczywiście zdarzają się bratnie dusze, które porozumiewają się bez słów, ale to się rzadko zdarza. Dlatego rozmawiaj. Rozmawiaj z twórcami, żebyście wspólnie wiedzieli, czego oczekujecie. I mów do modelki. Nawet jeśli robi wszystko idealnie i jest dokładnie tak jak chcesz, to jej to powiedz („jest super, nic nie zmieniaj”) Bo jak jej nie powiesz to skąd ona ma wiedzieć? Modelka nie wie też, co widzisz w obiektywnie, dlatego jeśli chcesz żeby zrobiła coś innego: powiedz. Dodatkowo, rozmowa przed sesją jest ważna. Przy rozmowie z klientem staraj się dowiedzieć jak najwięcej o tym, czego oczekuje oraz postaraj się przedstawić jak z Twojej strony wygląda sesja i co jest w umowie. Im więcej powiesz przed, tym mniej niemiłych niespodzianek po sesji, bo przecież wszystko obgadane! Dodatkowo, jeśli coś Ci nie pasuje: również mów. Jeśli wiesz, że wizja Twoja i klienta całkowicie się rozmywa, to nie jest coś, co robisz: powiedz. Ja zazwyczaj używam wtedy argumentu, że „jednak nie jestem w stanie sprostać Twoim oczekiwaniom, mam zupełnie inny styl fotografowania, ale chętnie polecę Ci innego fotografa…”. Jest to bardzo pozytywnie odbierane przez większość osób, a często inni zainteresowani wracają z polecenia takiego klienta, nawet jeśli nie miał u mnie sesji. Tylko pamiętaj, żeby polecić kogoś sprawdzonego!

6. BĄDŹ KULTURALNY I MIŁY

Wspominałam już o tym przy wpisie o modelkach i wciąż nie wiem, czemu muszę o tym mówić, ale po rozmowach z modelkami: niestety muszę. Bądź miły, kulturalny i szanuj wszystkich swoich współtwórców. Przypominam, że branża rozmawia, wszyscy wszystko wiedzą i opinia idzie dalej. Zawsze. Bądź miły, nie rzucaj nieprzyjemnych komentarzy w stosunku do innych współtwórców sesji (zarówno na sesji zdjęciowej jak i po sesji). Dodatkowo traktuj modelki z szacunkiem: istnieje stereotyp, że modelki są piękne, głupie i puste. To nieprawda! Oczywiście zdarzają się takie osoby (wśród wszystkich osób na świecie, nie tylko modelek), ale zdecydowana większość modelek jest piękna (to akurat prawda) mądra i inteligentna. Traktowanie modelek jak idiotki to oznaka braku szacunku. Tak samo jak traktowanie ich przedmiotowo. Nie chciałbyś być tak traktowany, nie traktuj tak innych: proste. Dodatkowo, nie obgaduj innych fotografów (przypominam: branża rozmawia). Najgorsze co możesz zrobić, to budować własne ego na podkopywaniu innych. Zawsze zostawia to niesmak i wrażenie, że masz niskie poczucie własnej wartości. I zazwyczaj jest to prawda. 

7. NIE WYŚMIEWAJ

Zdarzają się dziewczyny, które (Twoim zdaniem) nie nadają się na modelki. Zdarzają się również osoby, które proponują taką cenę, że zastanawiasz się czy to jest poważna propozycja. I mam jedną, ważną radę: nie wyśmiewaj, edukuj, odpowiadaj. Na prawdę świat się nie zawali jak się złapiesz za głowę, pośmiejesz pod nosem, ale na wiadomość odpowiesz w sposób bardzo profesjonalny. A stanie się bardzo dużo dobrego: będziesz postrzegany za osobę dobrą, porządną i profesjonalną. I może (rzadko się zdarza, ale nadzieję można mieć zawsze) taki wyedukowany klient będzie miał świadomość, że bycie fotografem to nie tylko klikanie guzika, ale również obróbka, nauka, prowadzenie biznesu i kontakt z ludźmi. I tych wyedukowanych klientów jest coraz więcej i taki klient chętniej wróci do fotografa, który potraktował go poważnie, pomimo śmiesznej kwoty. PS. Nie tylko branża rozmawia, ludzie dużo rozmawiają, a nawet nie wiesz jaki świat jest mały. 

zdjęcie Bubusława Górny / modelka Wiktoria Pytlik / miejsce Kaj to studio?

8. MIEJ TWARDĄ DUPĘ I PRZYJMUJ KRYTYKĘ Z GODNOŚCIĄ

Wracasz z sesji, jesteś super zadowolony, zdjęcia piękne, ochoczo siadasz do obróbki, wrzucasz zdjęcie na forum fotografów, wysyłasz klientowi i idziesz spać. Wstajesz rano, licząc na tysiące lajków i dobrych komentarzy, a otrzymujesz zmieszanie z błotem od fotografów i pretensje od klienta. To jest ten moment, kiedy musisz mieć twardą dupę, żeby przetrawić te wszystkie komentarze, oraz przyjąć krytykę w sposób profesjonalny. Skoro wrzuciłeś to zdjęcie do oceny, to na niej Ci zależy. Ale trzeba pamiętać, że ludzie czasem są złośliwi. Ty taki nie bądź. Przyjmij to z godnością. Natomiast jeśli chodzi o niezadowolenie klienta: jeśli posłuchałeś mnie w punkcie 5, to wystarczy, żebyś przypomniał o czym rozmawialiście. Wysłuchaj drugiej strony i odpowiedz. Czy obrobisz zdjęcie pod klienta, czy będziesz się upierał przy swoim to już Twój wybór, ale postaraj się być zawsze miły, kulturalny i rzeczowy. Nawet kiedy klient nie jest. Ty bądź, zawsze. Nawet jeśli będziesz musiał jednak coś poprawić wbrew sobie. 

9. DBAJ O HIGIENĘ

Myślałeś, że ten punkt dotyczy tylko modelek? To źle myślałeś. 

10. DBAJ O WSPÓŁTWÓRCÓW

Tak jak pisałam, nawet jeśli sesja nie odbywa się w Twoim studio, lub nie Ty jesteś osobą organizującą, to jednak Ty jesteś odpowiedzialny za całą ekipę. Jeśli pracujecie w plenerze nie zapomnij się zapytać modelki czy chce się napić, zjeść, odpocząć. Większość modelek nie wspomni, że jest zmęczona, głodna czy spragniona tylko dlatego, że nie chce przerwać Twojej pracy. Dlatego pamiętaj o nich, bo one jako jedyne nie mają przerwy na planie zdjęciowym. Natomiast jeśli sesja odbywa się w Twoim studio, to dobrze jakbyś zapewnił ciasteczka dla wszystkich pracujących, wodę, której każdy może się napić w każdej chwili oraz kawę. Kawa na sesji jest ważna.

zdjęcie Bubusława Górny / modelka Feodora Obraztsova / makijaż Agata Dziopak / miejsce Kaj to studio?

11. PODPISUJ WSZYSTKICH AUTORÓW

Jak już jesteśmy przy dbaniu o współtwórców to podpisuj wszystkich autorów. Zawsze. Bez dyskusji.

12. NIE DOTYKAJ MODELKI

Są różne szkoły, ja z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, żeby nie dotykać modelek. Jeśli już musisz (np. włosy), to powiedz „poprawię Ci włosy, ok?”, albo zapytaj czy możesz. To oczywiście zależy wszystko od Twojego charakteru i typu sesji, bo są osoby, które się przytulają do swoich modelek i jeśli jesteś taką osobą, to nie ma w tym nic złego. Jednak miej świadomość, że nie każdy lubi być dotykany. Dodatkowo, część modelek jest nieletnia, a im ma się więcej lat tym gorzej takie dotykanie wygląda. Ja wychodzę z założenia, ze jak już koniecznie musisz dotknąć modelki, to zapytaj czy możesz. Po prostu. 

13.  ROZWIJAJ SIĘ FOTOGRAFICZNIE  

Moment, w którym przestajesz się rozwijać to moment, w którym już zostaniesz. I potem ciężko się ruszyć. Może nawet jesteś świetny, ale jeśli przestaniesz się rozwijać, to zostaniesz w tym miejscu. A reszta pójdzie do przodu, pamiętaj o tym.

Po pierwsze – kursy. Nawet, jeśli jesteś już zaawansowanym fotografem, to nie przestawaj inwestować w nową wiedzę. Żyjemy w czasach, gdzie wiedza jest na wyciągnięcie ręki (kiedy zaczynałam z fotografią nie było tak łatwo jak teraz), każdy chętnie się nią dzieli, nawet za darmo. A jeśli uważasz, że już nie potrzebujesz kursów, to celuj w lepsze kursy, w spotkania indywidualne lub inną dziedzinę. Dokształcaj się.

Po drugie – trendy. Musisz podążać za trendami. Koniec kropka. Nie mówię tutaj o sposobie fotografii lub obróbki, ale o sposobie przekazu. Jeśli chcesz zaistnieć (lub zostać) w branży to musisz nadążać za dzisiejszym światem. Portfolio na Facebooku, Instagramie, może nawet na TikToku. W dzisiejszych czasach już nie wszyscy klienci mają Facebooka, a wciąż pojawiają się nowe platformy. I trzeba nadążać. 

zdjęcie Bubusława Górny / modelka Feodora Obraztsova / makijaż Agata Dziopak / miejsce Kaj to studio?

14. NIE OGLĄDAJ BEZNADZIEJNYCH ZDJĘĆ

Tak jak w tytule, nie wiem co więcej dodać. Estetyka to dosyć specyficzna rzecz, którą jesteś w stanie wyćwiczyć. Jeśli oglądasz zdjęcia tylko światowej klasy fotografów, to Twoja estetyka pójdzie w górę, a co za tym idzie: Twoje zdjęcia będą lepsze. Natomiast jeśli swój wolny czas poświecisz na oglądanie zdjęć na stronach „fotojanusze” i tym podobne… Cóż, Twoja estetyka może się cofnąć. I sam zaczniesz robić gnioty, nawet nie zauważysz kiedy. Bo takich zdjęć się naoglądałeś. Dlatego śledź wybitnych fotografów, lepszych od siebie, inwestuj w albumy fotograficzne, przeglądaj je i szukaj inspiracji. Oglądaj filmy z pięknymi kadrami, odpuść sobie słabe jakościowo obrazy. I sam zobaczysz jakie piękne rzeczy się zaczną dziać przed Twoim aparatem. 

15. PODPISUJ UMOWY

Wciąż wracamy do tego, że jesteś odpowiedzialny za sesję, a co za tym idzie: podpisuj umowy. Ale pamiętaj, że umowy mają bronić dwóch stron, nie tylko fotografa. Najlepiej udaj się do prawnika i miej przygotowany zestaw umów na każdą okazję. 

16. PRZYGOTOWUJ SIĘ DO ZDJĘĆ

Pośmialiśmy się ze zdjęć z dekielkiem, ale bądźmy poważni i przygotowujmy się do sesji zdjęciowej. Zawsze przed sesją miej przygotowane karty pamięci, baterie i aparat. Nie dopuść do sytuacji, w której nagle brakuje Ci miejsca na karcie, albo kończy się bateria i nie wiesz co zrobić. 

17. NIE BĄDŹ GŁUPIM PIPKIEM

Wspominałam już o tym, że ja, jako fotograf nie współpracuję z negatywnymi osobami i nie wiem, czemu ktokolwiek chciałby z taką osobą współpracować. Dlatego: bądź pozytywny. Nie mówię, żebyś był tutaj przykładem super wesołej osoby, bo najlepiej jest być sobą. Ale swoje prywatne problemy zostaw w domu i nie wyładowuj się na innych. Nawet jeśli jesteś super fotografem, pamiętaj, że szacunek dla drugiej osoby jest najważniejszy.

zdjęcie Bubusława Górny / modelka Agata Konieczny / miejsce Kaj to studio?

18. DBAJ O SIEBIE

Zawsze sprawdzaj, czy osoba, z która się umawiasz na sesję jest realną osobą, dbaj o swoje bezpieczeństwo. Dodatkowo dobrze by było, żebyś nie miał kondycji ziemniaka, bo sesje zdjęciowe bywają wymagające fizycznie. Dlatego dbaj o siebie pod każdym względem.

19. ZAWSZE DAWAJ Z SIEBIE 150%

Nawet kiedy sesja trwa kilkanaście godzin, a w domu czeka na Ciebie serial i wygodna kanapa, nawet jeśli kolejną sesję zaczynasz za mniej niż 8 godzin: daj z siebie 100%. Zawsze. 

 

Miało być krótko, ale się nie udało, znowu. Mam nadzieję, że poradnik dla dobrego fotografa Ci się podobał. Jeśli tak jest: zostaw proszę jakiś ślad po sobie. A może o czymś zapomniałam? Daj znać! I oczywiście zapraszam do przeczytania poradnika jak być dobrą modelką: https://www.bubuslawa.pl/fashion/modelka/

Pozdrawiam!

Bubusława

2 komentarze

  1. FotoDec

    Kolejny świetny post! Dziękuje za odświeżenie Twoich słów z kursu. Jesteś dla mnie ogromną motywacją.

    Odpowiedz
    • Bubu

      Dziękuję Ci bardzo, Natalko! No to do roboty! ; )

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Informujemy, iż w celu optymalizacji i dopasowania treści dostępnych na naszej stronie internetowej do indywidualnych potrzeb użytkownika, wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies na Państwa urządzeniach końcowych. View more
Cookies settings
Accept
Polityka prywatności
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

POLITYKA PRYWATNOŚCI

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ INFORMACJE O SPOSOBACH WYKORZYSTANIA PLIKÓW COOKIES ORAZ INNYCH PODOBNYCH TECHNOLOGII UMOŻLIWIAJĄCYCH KORZYSTANIE Z USŁUG DOSTĘPNYCH W RAMACH  NASZEJ STRONY INTERNETOWEJ 

  Informujemy, iż w celu optymalizacji i dopasowania treści dostępnych na naszej stronie internetowej do indywidualnych potrzeb użytkownika, wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies na Państwa urządzeniach końcowych. Pliki cookies służą do zapisywania informacji związanych z nawigacją komputera na stronie internetowej, którą możemy odczytać podczas Państwa kolejnej wizyty na naszej stronie internetowej. Są to informacje takie jak odwiedzone podstrony, data i czas przebywania na danej podstronie naszego portalu, dokładna treść informacji, z którymi się Państwo zapoznawali, Państwa preferencje ustalane na podstawie tego, co Państwo przeglądali na naszej stronie internetowej. Możecie Państwo kontrolować wykorzystanie plików cookies poprzez odpowiednie ustawienia przeglądarki. Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na gromadzenie przez nas następujących danych:   - unikalnego identyfikatora urządzenia, - adresu IP urządzenia mobilnego, - informacji o systemie operacyjnym urządzenia, z którego przeglądana jest nasza strona internetowa, - informacji o Państwa lokalizacji i operatorze komórkowym (w zakresie dozwolonym przez prawo).   Decydując się na korzystanie z naszej strony internetowej, bez dokonywania zmiany ustawień przeglądarki, akceptujecie Państwo  korzystanie z plików cookies. Uprzejmie prosimy o upewnienie się, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami dotyczącymi prywatności danych.  
  • Zaakceptuj i kontynuuj.
  • Więcej informacji.
    Pliki cookies są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszej strony internetowej. Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do indywidualnych zainteresowań, używamy ich do zbierania danych statystycznych w celu optymalizacji funkcjonalności strony internetowej. Kliknij "Zaakceptuj i kontynuuj", aby zaakceptować użycie plików cookies i przejść bezpośrednio do naszej strony internetowej lub "Więcej informacji", aby uzyskać szczegółowy opis typów plików cookies używanych na naszej stronie internetowej, aby następnie zdecydować, który z nich zaakceptować.     WIĘCEJ INFORMACJI   Poniżej znajduje się lista plików cookies używanych na naszej stronie internetowej z podziałem na poszczególne kategorie.  Proszę zdecydować, czy nasza strona internetowa może wykorzystywać funkcjonalne i / lub reklamowe pliki cookies, jak opisano poniżej:  
  • Ściśle niezbędne pliki cookies

Te pliki cookies są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszej strony  internetowej:

 

Przykłady działań dozwolonych:

  • Zapewnienie bezpiecznej procedury logowania, 
  • Zapamiętywanie etapu, na którym Państwo byli podczas podejmowania działań za pośrednictwem naszej strony internetowej.
  Przykłady działań niedozwolonych:
  • Zapewnienie spójnej i dopasowanej do potrzeb użytkowników strony internetowej,
  • Zapisywanie danych logowania,
  • Możliwość promowania komentarzy,
  • Możliwość udostępniania strony w serwisach społecznościowych,
  • Prezentowanie reklam pasujących do zainteresowań użytkownika.
  • Funkcjonalne pliki cookies

 

Te pliki cookies pozwalają nam analizować sposób korzystania ze strony internetowej  w celu pomiaru i poprawy jej wydajności.

 

Przykłady dozwolonych działań:

  • Zapewnienie spójnej i dopasowanej do potrzeb użytkowników strony internetowej,
  • Zapewnienie bezpiecznej procedury logowania,
  • Zapamiętywanie etapu, na którym Państwo byli podczas podejmowania działań za pośrednictwem naszej strony internetowej,
  • Zapisywanie danych logowania.
  Przykłady działań zabronionych:
  • Prezentowanie reklamy dopasowanej do zainteresowań użytkownika (reklamy spersonalizowane),
  • Możliwość promowania komentarzy,
  • Możliwość udostępniania stron internetowych w serwisach społecznościowych.
 
  • „Reklamowe” pliki cookies
  Te pliki cookies są wykorzystywane przez agencje reklamowe do umieszczania reklam dostosowanych do zainteresowań naszych użytkowników.   Przykłady dozwolonych działań:
  • Możliwość udostępniania stron internetowych w serwisach społecznościowych,
  • Prezentowanie reklam pasujących do zainteresowań użytkownika,
  • Zapewnienie bezpiecznej procedury logowania,
  • Zapamiętywanie etapu, na którym Państwo byli podczas podejmowania działań za pośrednictwem naszej strony internetowej,
  • Zapisywanie danych logowania,
  • Możliwość promowania komentarzy.
 

Co mogą Państwo  zrobić jeśli nie chcą Państwo, by na Państwa  urządzeniu były umieszczane pliki cookies?

  Odwiedzając naszą stronę internetową, zgadzają się Państwo się na wykorzystywanie przez nas plików cookies zgodnie z zasadami opisanymi w niniejszym dokumencie. Możecie Państwo jednak z łatwością dostosować ustawienia prywatności, wybierając jedną z trzech opcji, zgodnie z którą pliki cookies zostaną umieszczone na Państwa urządzeniu w opisany powyżej sposób.  Ważne jest, żeby wiedzieli Państwo, że można usunąć istniejące pliki cookies z urządzenia, jak również zablokować umieszczenie na nim plików cookies w przyszłości. W tym celu należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. UWAGA! Wszystkie modyfikacje ograniczające wykorzystywanie plików cookies przez przeglądarkę, będą miały widoczny efekt na Państwa odczucia związane z korzystaniem z naszej strony internetowej, a część przygotowanych przez nas usług może nie funkcjonować poprawnie bądź wcale! 

Jakie rodzaje plików cookies są przez nas wykorzystywane, oraz jak je klasyfikujemy?

Przygotowaliśmy listę rodzajów plików cookies używanych na naszej stronie internetowej, wraz z przykładami, jak poszczególne ich typy są przez nas stosowane w celu ulepszenia i ułatwienia użytkownikom korzystania z naszych usług. Wszystkie pliki cookies należą do jednego z dwóch poniższych typów.
  1. Pliki sesyjne - są usuwane po każdym zamknięciu przeglądarki. 
  2. Pliki trwałe - pozostają na urządzeniu przez dłuższy okres. Dzięki tym plikom jesteśmy w stanie rozpoznać Państwa urządzenie gdy ponownie odwiedzają Państwo naszą stronę internetową.
Aby odpowiedzieć na potencjalne pytania o sposób oraz różne rodzaje wykorzystywanych przez nas plików cookies, poniżej przygotowaliśmy zestawienie kategorii plików cookies, wraz z przykładami.  
Kategoria Przykład
Pliki cookies konieczne do funkcjonowania strony internetowej  Te pliki pozwalają Państwu używać wszystkich funkcji dostępnych na naszej stronie internetowej. Wykorzystywane są m. in. by umożliwić użytkownikom przenoszenie się miedzy różnymi częściami strony internetowej bądź też logowanie się na stronie internetowej  przez użytkowników. Bez nich strona internetowa  nie jest w stanie należycie funkcjonować.
  • Każdy zarejestrowany użytkownik otrzymuje swój identyfikator. Dzieki tej procedurze, jesteśmy w stanie zidentyfikować go przy każdej wizycie na naszej stronie internetowej, dzięki czemu nie musi się za każdym razem ponownie logować.
Pliki cookies ułatwiające korzystanie ze strony internetowej  Te pliki umożliwiają zapamiętanie dokonanych wyborów oraz służą do zapewnienia użytkownikom bardziej spersonalizowanej usługi. Nie służą one do śledzenia Państwa aktywności na innych stronach internetowych, ani też do zbierania informacji w celach marketingowych.
  • Nadajemy indywidualny identyfikator każdemu zarejestrowanemu użytkownikowi naszej strony internetowej. Jest on następnie używany by udostępniana przez nas zawartość i oferty były oparte o indywidualne profile i preferencje naszych użytkowników. Użytkownik może zaoszczędzić czas, dzięki docierającym do niego informacjom i reklamom dostosowanym do jego preferencji i wyborów, jakich dokonał uprzednio na naszej stronie internetowej. Te pliki cookies są również używane do analizy wewnątrz-administracyjnej.
Pliki cookies służące do optymalizacji i targetowania reklamy Te pliki umozliwiają nam zrozumienie jak użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej, dzięki czemu możemy starać się ją ulepszać. Dzięki użytkownikom, którzy zgadzają sie na wykorzystanie tego rodzaju plików cookies, możemy próbować różnego rodzaju pomysłów, aby lepiej odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów. Możemy również wykorzystać to do analizy celów, w jakich użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej. Te pliki są również wykorzystywane by dostarczyć Państwu reklamę najbardziej odpowiadającą Państwa zainteresowaniom. Dzięki ich wykorzystaniu, możemy upewnić się, że prawie zawsze będziecie Państwo widzieli reklamy potencjalnie skierowane właśnie do Państwa. Ponadto, dzięki tym plikom możemy mierzyć efektywność kampanii reklamowych. Przykładowo, dzięki tym plikom lepiej wiemy jakiego rodzaju strony internetowe odwiedzano z Państwa urządzenia, oraz jakie reklamy mogą do Państwa pasować. Pliki te nie zawierają danych osobowych i dotyczą wyłącznie urządzenia z którego przeglądacie Państwo naszą stronę internetową. Tym samym, informacja jaka do nas dociera jest anonimowa, i jest wyłącznie wykorzystywana aby ulepszyć pracę naszej strony internetowej. Tego rodzaju pliki są również wykorzystywane przez inne strony internetowe, w celu podobnym do powyższego. Pamiętajcie Państwo jednak – pliki te są anonimowe, i dotyczą urządzenia a nie danych Państwa dotyczących. Nie wykorzystujemy reklam od osób trzecich na stronie internetowej, przez co nie wykorzystujemy plików cookies do targetowania reklam, jednak wykorzystujemy je do wykonywania analiz dotyczących strony internetowej. W tej kategorii możemy wyróżnić dwie podkategorie plików cookies:
  • cookies służące do analizy:
  • referrer URL strony internetowej wewnętrznej – używane do przechowywania adresu URL poprzednio odwiedzonej podstrony. Pozwala nam śledzić jak użytkownicy poruszają się po naszej stronie internetowej oraz czym są najbardziej zainteresowani,
  • referrer URL strony zewnętrznej – pozwala nam przechować adres URL strony internetowej, z której użytkownicy dostają się do naszego portalu. Dzięki temu wiemy w jaki sposób użytkownicy dostają się na naszą stronę, przez co możemy umieszczać nasze reklamy w najbardziej zoptymalizowanych miejscach,
  • historia przeglądanych adresów URL – pozwala nam przechować historę stron internetowych odwiedzonych przez użytkownika,
  • pliki cookies niezarejestrowanych użytkowników strony internetowej – pozwala nam analizować sposób w jaki niezarejestrowani użytkownicy wykorzystują naszą stronę internetową, przez co możemy dostosować się do preferencji wszystkich gości naszej strony internetowej,
  • pliki cookies zarządzania sesją – te pliki umożliwiają nam śledzenie akcji użytkownika na naszych stronach internetowych w trakcie sesji przeglądarki (co oznacza okres od otwarcia przeglądarki do jej zamknięcia). Te pliki są tworzone tymczasowo, a ich usunięcie następuje po zamknięciu przeglądarki.
  • Pliki cookies osób trzecich które moga być także użyte na stronach internetowych zewnętrznych, a podmioty zewnętrzne mogą używać ich na naszej stronie internetowej:
  • Strony internetowe mediów społecznościowych– strony internetowe mediów społecznościowych mogą przechowywać informacje o użytkownikach. 
Może to dotyczyć aktywności takich jak kliknięcie przycisku „lubię to” na naszej stronie internetowej. Zalecamy zapoznanie się z polityką prywatności takich stron internetowych  przed ich wykorzystaniem. Nie jesteśmy w stanie kontrolować polityki prywatności mediów społecznościowych.
  • Nasze reklamy na innych stronach internetowych  – pliki cookies mogą być umieszczone na innych stronach internetowych  niż nasza, dzięki czemu jesteśmy w stanie kontorlować efektywność naszej reklamy. 
  Oświadczenie o prywatności   Mamy na uwadze, iż ochrona prywatności danej osoby w internecie jest ważna nie tylko ze względu na najnowsze regulacje prawne, ale  ma również wpływ na przyszłość biznesu internetowego i sprawia, że użytkownicy czują, że ich dane osobowe są w internecie chronione w takim stopniu jak w realnym  świecie. Niniejsze oświadczenie o prywatności zostało stworzone w celu wykazania naszego zaangażowania w ochronę indywidualnych praw w zakresie ochrony danych osobowych i prywatności.  

Czy cała zawartość naszej strony jest zgodna z polityką prywatności?

  Nasza strona internetowa może zawierać linki do zagranicznych stron internetowych. Nie ponosimy odpowiedzialności za zawartość tych stron oraz ich praktyk dotyczących polityki prywatności.  W związku z tym, zalecamy uważne przeczytanie oświadczeń o ochronie prywatności zagranicznych stron internetowych.   Czego dotyczy niniejsze oświadczenie o prywatności?   Niniejsze oświadczenie o prywatności dotyczy danych osobowych przekazywanych do nas lub danych mających związek z danymi osobowymi.   

Co robimy z Państwa  danymi osobowymi?

  Przetwarzamy dane osobowe dostarczone przez użytkownika tylko w sposób przedstawiony w niniejszym oświadczeniu o prywatności jak również określonym w naszej polityce prywatności. Przetwarzanie danych osobowych naszych klientów opiera się na stosunkach prawnych łączących nasz z naszymi konrahentami lub na podstawie zgody klienta. W wyjątkowych okolicznościach podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest nasz uzasadniony interes prawny jako administratora danych.  

Jak długo będziemy przetwarzać Państwa dane osobowe?

  Po wyrażeniu przez Państwa zgody na przetwarzanie danych osobowych, będziemy przechowywać Państwa dane osobowe zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).    W żadnym wypadku nie będziemy przetwarzać Państwa danych osobowych dłużej niż jest to wymagane do realizacji celów określonych w niniejszym dokumencie, jak również w dokumentach podpisanych przez klientów. Mogą Państwo sprzeciwić się wykorzystaniu przez nas Państwa danych osobowych, nawet jeśli mamy ku temu uzasadniony interes pawny. Niemniej jednak może się zdarzyć, że nasz interes prawny będzie nadrzędny od wniesionego przez Państwa sprzeciwu. W takim przypadku nadal będziemy upoważnieni do przetwarzania Państwa danych osobowych. Jeśli przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie Państwa zgody, przestaniemy przetwarzać je w momencie jej wycofania. Może zaistnieć sytuacja, w której będziemy zobowiązani do dłuższego przechowywania danych osobowych przez wiążące przepisy prawne. W przypadku wystąpienia z roszczeniami prawnymi, jesteśmy upoważnieni do przetwarzania Państwa danych osobowych do końca odpowiedniego okresu przechowywania lub do czasu uregulowania przedmiotowych roszczeń.  

Korzystanie z serwisu przez dzieci.

  Niniejsza strona internetowa nie jest przeznaczona dla osób w wieku poniżej 16 lat. Jeśli mają Państwo  mniej niż 16 lat, nie możecie Państwo korzystać z tej strony internetowej.
Save settings
Cookies settings